Ik heb vanmiddag een McCulloch GB 320 benzine bladblazer gekocht. Is hier Aspen 2 brandstof geschikt voor?

McCulloch GB 320 benzine bladblazer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Antwoorden (3)

bron 1
"Aspen 2 FRT is te gebruiken voor alle tweetaktmotoren die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven. Omdat de 2-taktolie van Aspen aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet, kan Aspen 2 FRT vaak ook gebruikt worden voor tweetaktmotoren die een andere mengverhouding voorschrijven."

bron 2:
"fijn" een fabrikant die nauwelijks gegevens verstrekt.

in bron 3 hebben ze het over 2% olie toevoegen: 1:50.
Dus aspen 2 is ok.

Toegevoegd na 3 uur:
Via de link naar gebruiksaanwijzingen in bron2 is de informatie wel te vinden, zie het antwoord van Bordensteker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Jackd,
Bedankt voor je antwoord. In de gebruiksaanwijzing staat een mengverhouding van 1:40, Dus ik weet niet of het kwaad kan als ik 1:50 gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan, maar voor de zekerheid kan je olie bijmengen. bijvoorbeeld deze:
http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-2t-olie
Als je toch gaat mengen kan je ook Aspen 4 nemen. (misschien goedkoper)
Met wat zoeken heb ik een Engelstalige GB320 gebruikershandleiding van McCulloch gevonden en daarin gelezen dat zij een mengverhouding van 40:1 specificeren.
http://www.mcculloch.com/ddoc/MCCO/MCCO2013_APen/MCCO2013_APen__115490528.pdf

Dan moet je bijvoorbeeld de los verkrijgbare tweetaktolie van Aspen gebruiken en zelf mengen.
http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-2t-olie

Fijn dat Aspen stelt dat je hun veel praktischer voorgemixte product ook voor andere mengverhoudingen dan 50:1 kunt gebruiken, maar ze zeggen er uiteraard niet bij dat het dan ook het vettere mengsel kan vervangen dat de fabriek van het apparaat specificeert.
En als hij vastloopt, dan heb je uiteraard geen poot om op te staan. Dan zal de jurist van Aspen de klant wel duidelijk maken dat een schraler mengsel uiteraard nooit was wat zij bedoelden!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ goed gevonden (ik ga mijn commentaar op de fabrikant terugtrekken)
De website van McCulloch/Husqvarna geeft aan dat je de kantklare van 2-Takt van Aspen ook kan gebruiken als je niet zelf wil mengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Met de gegeven bronlink word ik meteen doorgezet naar http://www.mcculloch.com/be/support/faq/?re=http://husqvarna-be.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/18880/p/1377/type/2, alwaar deze mededeling verschijnt:
“Pagina niet gevonden - De pagina die u zoekt is mogelijk verwijderd, heeft een andere naam gekregen of is tijdelijk niet beschikbaar.” Dan maar zoeken: “Zoekresultaten - Geen resultaten voor "aspen" ”
http://www.mcculloch.com/be/nl/search-site/?q=%22aspen%22 Met andere woorden: Husqvarna.be spreekt dus ergens de expliciete brandstofmengselspecificatie in de gebruikershandleiding van McCulloch.com tegen. Met uw link kom ik echter op mcculloch.com zelf terecht, die zodoende Husqvarna.be de mond snoert. Hetgeen toch wel interessant wordt als het onverhoopt tot een garantiekwestie zou leiden. De gebruikershandleiding stelt nog steeds:
“Before operation, petrol must be mixed with a good quality 2-cycle air-cooled engine oil designed to be mixed at a ratio of 40:1. A 40:1 ratio is obtained by mixing 5 liters of unleaded petrol with 0,125 liter of oil.” Ik vond via mcculloch.com nu een link naar de ietwat merkwaardige Nederlandse tekst in de zestalige gebruikershandleiding van de GB 320: http://www.mcculloch.com/ddoc/MCCO/MCCO2013_EUenEUfrEUdeEUesEUitEUnl/MCCO2013_EUenEUfrEUdeEUesEUitEUnl__115504226.pdf
Daar staat het op pagina 64 zo: “Voordat u bijvult, moet de benzine gemengd worden met een goede kwaliteit 2-cicli luchtgedroogde motorolie die gefabriceerd is om gemengd te worden met een verhouding van 40:1. Een verhouding van 40:1 kan worden verkregen door 5 liter loodvrije benzine te mengen met 0,125 liter olie.” Voor wie nergens "luchtgedroogde motorolie" kan vinden, verwijs ik naar de Engelse brontekst op pagina 7.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb de link aangepast en nu werkt hij wel, zie FAQ's